5. Arbejdets fordeling mellem lærerne

5) ARBEJDETS FORDELING MELLEM LÆRERNE

Principper for teamdannelse
Lærerteams dannes om de enkelte årgange eller afsnit, så faglighed og kontinuitet sikres.

Fagene og øvrige arbejdsopgaver på klassetrinnet fordeles i videst muligt omfang af og blandt lærerne i teamet.
Der tilstræbes få lærere i teamet - især hos de yngste elever. Der bør ske lærerskift én gang indenfor skoleforløbet, og det bør ske efter 5. eller 6. årgang i de fag, eleverne har hele skoleforløbet igennem.

1. Formålet for arbejdet i lærerteams
Vi vil arbejde i lærerteams for at skabe det bedste udgangspunkt for at få et helhedssyn på elevens og klassens sociale og faglige udvikling. Vi vil gennem samarbejdet sikre, at den enkelte elevs og klassens forskellige tilgange til læring bliver tilgodeset. Vi vil styrke det psykiske arbejdsmiljø og skabe gode forudsætninger for den personlige og faglige udvikling.

2. Indholdet af samarbejdet
a. At få fælles mål for klassens liv
b. At få fælles mål  om den enkelte elev, såvel fagligt som socialt
c. Koordinering af årsplaner

d. Aftaler om temaer og fagsamarbejde
e. Planlægning, gennemførelse og evaluering af tværfaglig undervisningsforløb samt projektarbejde
f. Aftale fælles forældreinformation

3. Kriterier for teamdannelse​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​
* I de yngste årgange dannes årgangsteams
* Længere oppe i systemet dannes klasseteams/årgangsteams/afsnitsteam
* Alle teams skal om muligt bestå af begge køn
* Bredde i teamet m.h.t. faglighed, styrkesider og personprofiler

4. Team-forpligtelse
​​​​​​​Den enkelte lærer er fuldt forpligtet i to teams (max.), men skal i sekundære teams deltage overordnet og orienteres/orientere om evalueringer, beslutninger og ændringer.

Senest revideret december 2014.