1. Undervisningens organisering

1) UNDERVISNINGENS ORGANISERING

Denne række af del-principper under overskriften Undervisningens Organisering, tager alle udgangspunkt i Skægkærskolens målsætning om Livsduelighed- stående på de to ben: Fællesskab og Faglighed. Værdigrundlaget er tillid, engagement og dialog.

Elevernes undervisningstimetal og skoledagens længde.
Vi tager udgangspunkt i undervisningsministeriets vejledning om timetal i fagene. Vi prioriterer en organisering af fagene og skoledagen, med mulighed for balance mellem variation og fordybelse.

Vi vil derudover prioritere, at der dagligt er 2 lange pauser, med mulighed for fordybelse i legen og fællesskabet.

Vi vil gerne, at de yngre elever holder udepauser- med mulighed for bevægelse og frisk luft. Der lægges vægt på god bemanding i pauserne, således alle kan være trygge og fællesskaber understøttes.

Inklusionscenterets og modtagelsesklassernes undervisning tager samme udgangspunkt, dog med øget opmærksomhed på klasser og elevers behov for tilpasning af fagenes placering.

Understøttende undervisning
Vi tilstræber generelt en skoledag, der ikke er for lang - særligt for indskolingens elever. En god del af den understøttende undervisning tilstræbes dermed lagt som to-voksen timer i fagene i stedet.

Et særkende for Skægkærskolen, er mulighed for at modtage blæser-undervisning og spille i Juniororkester eller deltage i kor. Dette tilstræbes placeret i en fælles uuv-tid for 5.-9.årgang. Med deltagelse i dette overgår muligheden for lektie-understøttelse mere til hjemmene.

Udbud af valgfag
Skolen udbyder de valgfag til 7.-8.årgang som er muligt indenfor praktiske og økonomiske rammer. (Håndværk og Design, Billedkunst, Madkundskab og musik er de samlede muligheder, men alle kan ikke udbydes).

Specialundervisning på skolen
Elever der har behov for specialundervisning kan være henvist til vores Inklusionscenter. Her foregår al undervisning som specialundervisning med udgangspunkt i de enkelte børn og deres behov. Grupperne er små (ml. 5-10 børn) og der er minimum to voksne i alle situationer.

Specialundervisning i almenskolen betyder at barnet af PPL er vurderet til et støttebehov på mere end 9 timer/uge. Disse behov kan arbejdes med enten ved særlige tiltag i klassen/på årgangen, med ekstra voksne og dermed f.eks. mulighed for mindre hold. Eller der kan være deltagelse i skolens lille eller store mellemform. Et tilbud hvor man enten kan arbejde i en særlig gruppe- eller have understøttelse ind i klassen/på årgangen. Vi arbejder med intern vejledning ved ressourcepersoner f.eks. med baggrund i IC kan understøtte med viden og ideer.

Elevernes placering i klasser
Skægkærskolen prioriterer gode fællesskaber – og dermed mulighed for gode læringsmiljøer. En ukendt klassekammerat kan være en ny bedste ven- og med tæt samarbejde på tværs af årgangen, kan en kendt god ven i naboklassen, være vejen ind til øget kendskab til en anden klasse. Skolen sammensætter børnehaveklasser efter disse principper, efter dialog med daginstitutioner og i særlige tilfælde forældre.

I løbet af skoleforløbet kan der forandres i klassesammensætninger, hvis de professionelle vurderer, det vil fremme nye bedre læringsmiljøer og muligheder for fællesskaber. Der kan være mulighed for klasseforandring mindst én gang i skoleforløbet i almenskolen. Der arbejdes med god information og dialog særligt omkring klasseetableringer.

Klasserne i inklusionscenteret etableres på baggrund af visiterede elever og ved ny-visitation genovervejes sammensætningen. Vi tilstræber størst muligt stabilitet og forudsigelighed for børn og voksne, - afstemt med nødvendige dispositioner.