Principper for Skærmbrug og Mobiltelefoner
Skægkærskolen er ”mobilfri skole”
- Vi giver mulighed for at holde fri fra mobilen
På Skægkærskolen arbejder vi på, at eleverne får en velovervejet tilgang til, hvornår og hvor meget de benytter deres skærm/mobil, og på skolen vægter vi at styrke dét nærvær og fællesskab, som ikke har udgangspunkt i en skærm.
På Skægkærskolen ser vi med andre ord skærm-devices som et arbejdsredskab, der som udgangspunkt primært benyttes i undervisningen. I resten af skoletiden holdes brug af skærm-devices på et absolut minimum, og private mobiltelefoner, smartwatches, ipads og lignende vil derfor blive i tasken og/eller blive låst inde i et skab på skolen, når børnene er på skolen. Skolen oplever, at særligt mobiltelefoner og smartwatches i mindre grad inviterer til det fællesskab, vi ønsker.
I undervisningen:
Vi arbejder i undervisningen med.
- At styrke elevernes digitale dannelse, og læreren vil i undervisningen gøre brug af digitale redskaber. 
- Hvordan og hvornår digitale redskaber inddrages i undervisningen er en beslutning, der hviler på de fagprofessionelle, og dette følger som udgangspunkt de nationale anbefalinger.
Udenfor undervisningen, men i skoletiden (inkl. klub/SFO):
Generelt er der på skolen et fokus på. 
- At der igangsættes gode skærm-alternative aktiviteter – spil, sport, leg og lignende. 
- I udskolingen koordineres disse aktiviteter af eleverne selv med støtte fra lærerne. 
- Det monitoreres løbende fra skolens side, at der er gode fællesskabs-skabende aktiviteter til eleverne, ligesom personalet på skolen støtter op om elevernes skærmfrie aktiviteter. 
- I fritidsklubben arbejdes der med digitale spil, men det er som en voksenstyret pædagogisk aktivitet.
Skolebestyrelsen, 30. april 2024
 
      
  