Skolefritidsordningens virksomhed

7) SKOLEFRITIDSORDNINGENS VIRKSOMHED

Fritidsordningens overordnede målsætning og værdier er omfattet af skolens princip om at skabe livsduelige børn.

Formål
Skolens fritidsdel skal være med til at skabe en tryg, meningsfuld og varieret dag for børnene, samt styrke deres alsidige, sociale og personlige udvikling (Livsduelighed).
Vi lægger vægt på, at børnene lærer at begå sig generelt, samt formår at tage ansvar både for sig selv, fællesskabet og omgivelserne.

SFO: 0.-3. klasse - Fritidsklub: 4.-6. klasse
Overordnede mål:

• Fritidsdelen tilbyder børnene daglige aktiviteter, der understøtter nysgerrighed, leg, fællesskab og fysisk aktivitet.

• Fritidsdelens personale bidrager til elevplaner med relevante input og SFO´ens klassepædagoger deltager i skole-hjem-samtalerne i de klasser, de er tilknyttede.

• Personalet i fritidsdelen får muligheden for at samarbejde med skolens øvrige personale om at sikre elevernes udvikling.

• Kommunikationen mellem fritidsdelen og hjemmene følger skolens princip for kommunikationen mellem skole og hjem og bygger på ærlighed og åbenhed.

• Fritidsdelen bestræber sig på at give børnene så mange oplevelser ud af huset som muligt, både via aktiviteter arrangeret af klub/klub, Fritter-samarbejdet og andet (åben skole).

• SFO-delen er en aktiv part i brobygningen mellem børnehaver og børnehaveklasse og sørger for at opretholde et så tæt samarbejde som muligt. Derudover sikres overgangen til klub med forældre-information og besøgsdag for børnene.

• Vi arbejder på hele tiden at balancere mellem at understøtte det hele barns udvikling (undervisning/fritid samlet) samt give plads til at børnene får lov at være verdensmestre, der hvor de lykkes bedst.

• Vi organiserer vores fritidstilbud med udgangspunkt i, at årgangene kan få mulighed for at drage nytte af venskaber på tværs af årgange.

• Vi arbejder med en høj grad af tydelighed ift. vores planlagte aktiviteter, samtidig med vi tilskynder børnenes frie valg i almindelig leg dagligt.

Alle fritidsdelens medarbejdere engageres i undervisningsdelen enten som vikar eller med faste timer. Vi tilsigter at understøtte en så høj grad af kendskab, ejerskab og relation som muligt.

Skolebestyrelsen januar 2021.