Skole- hjem samarbejde

Principper for Samarbejde mellem skole og hjem

Formålet med dette princip er at skabe den bedst mulige kontakt og samarbejde mellem skole og hjem, fordi vi tror på, at det skaber de bedst mulige rammer for læring og trivsel for eleverne.

Desuden er formålet at afstemme forventninger mellem forældrene og skolen.

• At du som forælder er bevidst om at din interesse i dit barns skolegang er afgørende for dit barns læring og trivsel
  • At dine ressourcer som forælder udnyttes godt som muligt til gavn for elevernes trivsel og læring
  • At fremme sociale og faglige arrangementerskolen der giver dig som forælder et indblik i dit barns hverdag på skolen, og medvirker til at styrke elev- og forældrefællesskaber i klassen.

Tillid og Dialog:

Princippet tager sit afsæt i skolens målsætning om at danne livsduelige mennesker.

• En grundlæggende værdi i samarbejdet mellem skole og hjem er tillid. Ligeledes er tillid en grundlæggende værdi, når det handler om det ansvar som henholdsvis skolen og forældre har for et konstruktivt og opbyggende samarbejde.
  • En anden grundlæggende værdi er dialog. En åben og anerkendende dialog er en forudsætning for et konstruktivt samarbejde og ansvarsforpligtelse.

Desuden er det et bærende element at forventningerne i nærværende princip altid skal læses og forstås ud fra en hensyntagen til familiens, hjemmets og skolens aktuelle resurser

Skægkærskolen forventer af dig som forælder:

• At du påtager dig ansvaret for dit barns opdragelse, og forstår at dit barns opdragelse har stor indflydelsekvaliteten i det, der foregår i skolens undervisningsdel og fritidsdel
  • At når dit barn møder i skole om morgenen er dit barn undervisningsparat, hvilket betyder at dit barn:
    • møder til tiden og er forberedt
    • er veludhvilet
    • har fået morgenmad og har madpakke med
    • at skoletasken indeholder det fornødne til dagens undervisning
  • At du indgår i et forpligtende, konstruktivt og positivt samarbejde om dit barn og klassens trivsel Dvs. at du:
    • viser interesse for dit barns klassekammerater og tager medansvar for klassefællesskabet
    • bakker op om undervisningen og de øvrige aktiviteter
    • deltager i forældremøder, skole-hjemsamtaler og andre vigtige aktiviteter som arrangeres omkring dit barn og dit barns klasse
    • ikke omtaler skolens personale, børn og forældre negativt i dit barns påhør, men henvender dig direkte til vedkommende
  • At du har ansvar for at holde dig underrettet om informationer fra skolen. Disse formidles primært via Aula.
    • Henvendelser til læreren skal i videst muligt omfang ske via Aula

Som forælder kan du forvente af Skægkærskolen:

• At læreren/skolen ser mit barn i sin helhed. Det vil sige både fagligt og socialt, og i timerne og i frikvartererne
  • At læreren eller pædagogen hurtigst muligt tager kontakt til dig, hvis der opstår problemer med dit barn af enten faglig eller social karakter og som kræver inddragelse af forældrene
  • At læreren fordomsfrit forholder sig til dit barn, dets situation og dets familie
  • At læreren/skolen opstiller læringsmål for dit barn og for klassen og formidler dette til dig
  • At læreren/skolen skal gøre mest muligt for at inddrage dig i problemløsning snart det skønnes ønskeligt
  • At læreren/skolen sørger for at inddrage dig i klassens liv. Det kan ske ved at trække på dine ressourcer og ved at give en grundig information (f.eks. via Aula/nyhedsbreve), at du kan forholde dig til livet i klassen
  • At læreren/skolen ser dig som en ressource i forhold til dit barns læring og trivsel

Forældrerådene skaber trivsel:

• Som medlem af forældrerådet i dit barns klasse, er du en vigtig del af det samspil der sikrer en god trivsel i klassen.
  • Skolebestyrelsen ser også forældrerådet som bestyrelsens forlængede arm ud i de enkelte klasser og hjælper og støtter derfor også forældrerådene f.eks. ved deltagelseårets første forældremøde, og ved udarbejdelse af en ”værktøjskasse til Forældreråd” som findes på skolens hjemmeside.
  • I hver klasse vælges et forældreråd for et år ad gangen blandt klassens forældre.
  • Forældrerådet udarbejder i samråd med klasselæreren dagsordenen for forældremøder.
  • Forældrerådet har desuden ansvaret for at lave tiltag der understøtter klassens sociale trivsel og forældresamarbejdet omkring klassen.

Skolebestyrelsen:

Du bliver informeret om arbejdet i skolebestyrelsen via referaterskægkærskole.dk.
Kontakt- information til bestyrelsesmedlemmerne findes ogsåhjemmesiden.
Du er altid velkommen til at kontakte bestyrelsen hvis der er emner du ønsker at bestyrelsen skal tage op.

De forældrevalgte medlemmer af skolebestyrelsen fordeler sig på de enkelte klasser som ”kontaktpersoner”. Kontaktpersonen for klassen deltager i skoleårets første forældremøde.