Årsberetning skoleåret 2019-20
Skægkærskolen, Silkeborg
Skolebestyrelsens oplevelse af øget mangfoldighed, behov for dialog og livsduelighed.
Større arbejdsplads, øgede muligheder og plads behov.
Fokus på forældresamarbejde med fler-sprogsforældre.
Tak og farvel til nogen- og velkommen til andre.
Peter Bertelsen (formand)
Jan Overby Kirkegaard (næstformand)
Lene Møller Berntsen (forældrerepræsentant)
Michal Jokumsen (forældrerepræsentant)
Anna Svejgaard Lunde Cossu (forældrerepræsentant)
Maia Christiane Næstholdt Jensen (forældrerepræsentant)
Cecilia Rebekka Høj (forældrerepræsentant)
Karina Lund Stensbjerg (suppleant)
Mette Kjærgaard Andersen (suppleant)
Jan Bødskov Sørensen (medarbejderrepræsentant)
Rikke Svane Beck (medarbejderrepræsentant)
Simone (elevrådsrepræsentant)
Andrea (elevrådsrepræsentant)
Peter Mortensen (skoleleder)
Desuden har bestyrelsen tradition for fast at invitere
René Hamann-Boeriths (Pædagogisk leder)
Asger Skov Nielsen (Viceskoleleder)
Samt lejlighedsvis Charlotte Brix Vindum (administrativ leder).
Inklusionscenter opstart.
Skoleåret 19-20 har været et spændende år på Skægkærskolen. Ved start planlægningen af skoleåret stod vi til, at medarbejdere måtte indstilles til overflytning pga. faldende elevtal.
Da vi fik muligheden for at starte et nyt inklusionscenter op- skulle der i stedet ansattes 10 nye medarbejdere samt ny pædagogisk leder (René Hamann-Boeriths) til opgaven. Skolebestyrelsen har i løbet af dette år fulgt med i opstarten, og kan konstatere at de ny-indrettede lokaler samt lille legeplads, har dannet ramme for en ny velfungerende del af skolen. Der blev startet op med 3 klasser og i foråret 2020 blev visiteret børn til yderligere en klasse med opstart til skoleåret 20-21.
Skolebestyrelsens oplevelse af øget mangfoldighed, behov for dialog og livsduelighed.
Skolebestyrelsen var bl.a. på forældremøder i august og september 2019 aktive i dialogen med forældre fra almenskolen, hvor nogle var lidt spændte og måske bekymrede for, hvad denne nye afdeling ville betyde for deres børn på Skægkærskolen. Vi oplever der var -og fortsat er, en god og åben dialog om dette, og bekymring er afløst af interesse. Som skolebestyrelse glæder vi os over den nye afdeling og at der hermed er kommet en yderligere mangfoldighed på Skægkærskolen. Vi vil gerne være en skole, der giver muligheder for trivsel og læring for alle børn. Vores lokalområde vil også profitere af en skole med et bredt tilbud for både børn med og uden særlige udfordringer eller et dansk-sprogligt udgangspunkt. At møde variationen i livet – underbygger vores mål om Livsduelighed.
Større arbejdsplads, øgede muligheder og plads behov.
Skolebestyrelsen bakker op om de øgede muligheder for sparring og vidensdeling, der er i en større og mere specialiseret personalegruppe. Dette giver muligheder for alle skolens elever. Samtidigt har vi en opmærksomhed på at også inklusionscenteret kræver gode fysiske rammer. Vi hilser derfor den nye pavillon velkommen, som blev etableret i sommerferien 2020.
Fokus på forældresamarbejde med fler-sprogsforældre.
Skolebestyrelsen har i det forløbne år ved flere lejligheder, haft fokus på bedre muligheder for at sikre god og ligeværdig kommunikation i forældregrupperne med forældre med ikke-dansk baggrund. Vi er blevet inspireret af andre skoler med længere erfaring i dette. Vores tilgang er at sikre alle børn – og deres forældre- de bedste muligheder for at deltage i fællesskabet.
Corona-tid.
På baggrund af Corona nedlukningen af samfundet, har vi også holdt virtuelle møder i skolebestyrelsen i foråret 20. Vi har fulgt skolens arbejde med de mange og skiftende retningslinjer for skolegang med nye hygiejnekrav. Vi har med interesse læst og hørt om personalets evalueringer af denne periode. Vi vil i kommende år fortsætte dialogen om nogle af de positive ”sideeffekter” af Corona perioden, kan og skal fastholdes i principperne for skolens virke. Skolebestyrelsen vil gerne bruge muligheden her, til at anerkende en fantastisk omstillingsparathed der har været hos både børn, personale og ikke mindst forældre i denne turbulente periode. Der er ”rykket sammen i bussen” og en rigtig svær opgave er løst på bedste vis, i et godt samarbejde med alle parter.
Det er et centralt punkt for Skolebestyrelsen, at der er fokus på en sikker skolevej. Derfor er vi rigtig glade for de nye store plateauer, der i dette skoleår er etableret på Sindingvej. Det har betydet en hastigheds sænkning og dermed bedret skoleadgange for ikke mindst cyklende og gående børn. Den nye indretning af p-pladsen fungerer fortsat rigtig fornuftigt, også med de flere små taxa-busser, der nu skal aflevere elever. Skolebestyrelsen vil fortsat arbejde på sikrest mulige skolevej og dermed tryghed til at flere elever kan være selvtransporterende. I Corona perioden kunne vi notere med tilfredshed at langt flere børn cykler til skole.
Samarbejde med Balleskolen.
Igen i dette skoleår har vi haft et fællesmøde med skolebestyrelsen fra Balleskolen. Der blev bl.a. aftalt et fælles arrangement for begge skolers udskolingselever og om aftenen deres forældre. Dette arrangement blev desværre ramt af Corona-aflysning, men forventes afholdt i løbet af kommende skoleår.
Tak og farvel til nogen- og velkommen til andre.
Skolebestyrelsen vil gerne sige tak til viceskoleleder Asger Skov Nielsen, som ved skoleårets udgang gik på pension. Tak Asger for stor indsats på skolen!
Ligeledes en stor tak for indsatsen til Jan Overbye Kirkegaard, der efter mange år i skolebestyrelsen, nu ikke længere har børn på skolen og derfor er ophørt i bestyrelsen.
Skolebestyrelsen har igen i dette forår været en aktiv del af ansættelserne på skolen. Vi byder således velkommen til en række nye medarbejder og en særlig velkomst til ny pædagogisk leder Rasmus Agertoft Iversen.
Afslutningsvis en stor tak til alle medarbejderne på skolen, som i dagligdagen yder en stor indsats for at give alle vores børn de bedste trivsels- og læringsmuligheder. Også en stor tak for et konstruktivt og godt samarbejde til alle i skolebestyrelsen.
På skolebestyrelsens vegne
Peter Bertelsen, Formand.