Årsberetning skoleåret 2018/2019

Til sidst en tak til 4

1. Skolebestyrelsens medlemmer:

Peter Bertelsen (formand)

Jan Overby Kirkegaard (næstformand)

Lene Møller Berntsen (forældrerepræsentant)

Michal Jokumsen (forældrerepræsentant)

Anna Svejgaard Lunde Cossu (forældrerepræsentant)

Maia Christiane Næstholdt Jensen (forældrerepræsentant)

Mette Grethe Hoeck-Pedersen (forældrerepræsentant)

Karina Lund Stensbjerg (suppleant)

Mette Kjærgaard Andersen (suppleant)

Jan Bødskov Sørensen (medarbejderrepræsentant)

Rikke Svane Beck (medarbejderrepræsentant)

Simone (elevrådsrepræsentant)

Peter Mortensen (skoleleder)

Desuden har bestyrelsen tradition for at invitere Pædagogisk leder samt viceskoleleder Asger Skov Nielsen

1. Beretning

Ny Bestyrelse

Første år med ny bestyrelse er nu gået. En af bestyrelsens første opgaver er at revidere skolens værdigrundlag. Den nye bestyrelse ønsker at fastholde det overordnede indhold af værdigrundlaget, så revideringen indeholder primært nogle sproglige om-formuleringer. Overskriften er:

”Vi danner livsduelige mennesker”

Livsduelighed står på to ben: Faglighed og fællesskab - i tæt samarbejde mellem skole og hjem

Værdigrundlaget kan findes på skolens hjemmeside og er den overordnede ”røde tråd” i bestyrelsens arbejde, og er de værdier vi tager udgangspunkt i når vi udarbejder skolens principper.

Vi har desuden brugt en del af tiden i bestyrelsen til at blive introduceret til i de forskellige områder af skolen og have dialog med de ansatte i områderne.

Inklusionscenter og ny Pædagogisk leder

Oprettelsen af et inklusionscenter på Skægkærskolen er blevet omfavnet af bestyrelsen. Det er positivt for skolen. Vi glæder os over de mange gode kandidater til de 8 nye stillinger samt til stillingen som leder af centeret. Bestyrelsen ser frem til samarbejdet med René, den nye inklusionscenterleder, der også vil fungere som pædagogisk leder på skolen.

Bestyrelsen byder René velkommen til skolen og glæder sig til samarbejdet.

Trivslen på Skægkær skolen er forsat god

Det bekræftes bl.a. af de årlige undersøgelser som vi gennemgår i bestyrelsen, og allervigtigst ser vi det i dagligdagen hvor større trivselsproblemer heldigvis opleves sjældent. Det glæder vi os over i bestyrelsen hvor trivsel er en kerneværdi og et fokusområde for os.

Skoledistrikt

Skægkærskolen er udfordret på et faldende elevtal, og denne udfordring tyder på at fortsætte nogle år endnu ifølge elevtal prognoserne. En af årsagerne til det faldene elevtal er at skoleforvaltningen desværre valgte at ændre skoledistriktet således at de nye boligområde imellem skægkær og Balle, kaldet ”Pippi Langstrømpe kvarteret” tillægges Balleskolens distrikt i stedet for det oprindelige Skægkærskole distrikt. Det er vigtigt at vi ser en positiv udvikling at elevtallet fremadrettet, bl.a. ved at fastholde at de nye Gubsø boligområde tilhører Skægkærskole distrikt

Gårdfest, Lejrskole, Naturfagsmarathon og meget andet

For anden gang afholdt vi i efteråret en gårdfest for hele skolen. Endnu en gang blev det en stor succes, med masser af glade børn og forældre. 5. og 6. årgang deltog i Naturfagsmarathon og vandt i flere discipliner. Der har været deltagelse i Skole OL, og masser af andre aktiviteter i og uden for skolen der alt sammen bidrager til en spændende og varieret skoledag.

Muligheden for at kunne afholde lejrskole vægtes højt af bestyrelsen. Igen i år har både Klub og SFO afholdt lejrskole. I undervisningsdelen har 2. klasse været afsted til Paradislejren, 6. klasse til Ahlhage, og 9. klasse i København

Bevægelse i Undervisningen

På skolen vægter vi svømning højt. Derfor afholdtes to af fagdagene som svømmeundervisningsdage. I det kommende skoleår sandsynligvis endnu mere. Generelt er vi meget stærke på den gode cykelkultur. Der er fokus på muligheden for at cykle når der er aktiviteter ud af huset. F.eks. til atletikdag, besøg på Aqua, bunkermuseet, og lignende.

Forpligtende Samarbejde med Balleskolen

Der har været afholdt fælles skolebestyrelsesmøde med bestyrelsen på Balleskolen. Et af samarbejdspunkterne har som tidligere år været omkring udbud af valgfag. Introduktionen af obligatoriske valgfag gør dog at samarbejdet omkring valgfag ikke bliver aktuelt i år

Som tidligere arbejder vi sammen med Balleskolen på at arrangere en forældretemaaften

Trafiksikkerhed

Generelt har vi haft store forbedringer omkring trafikken og en sikker skolevej ved skolen de seneste år. Banestien til Øster Bording er blevet lavet, der er etableret vejbump på Sindingvej lige ud for skolen for at sikre lav hastighed omkring skolen. Sammen med de tidligere tiltag ifht. tunnel under Viborgvej og ny parkeringsplads med bl.a. ”Kiss&Ride” konstaterer vi at trafikken omkring skolen ny generelt er i orden.

M-klasser

Vi glæder os over at Skægkærskolen har leveret godt på modtagelsesområdet, og derfor fortsat har to modtagelsesklasser. I det kommende år vil vi i bestyrelsen have fokus på tiltag der kan højne integration af forældrene i dette område.

Til sidst en tak til

medarbejderne på skolen, som i hverdagen yder en stor indsats for at give vore børn de bedst mulige lærings- og trivselsbetingelser. Også en stor tak for et konstruktivt, positivt og spændende samarbejde i den nye bestyrelse.

På bestyrelsens vegne

Peter Bertelsen, formand